Anlæggelse af Margrethes Køkkenhave på Kringsminde Museumsgård Foto: Charlotte Snebæk Poulsen

Anlæggelse af Margrethes Køkkenhave på Kringsminde Museumsgård/Establishing the museum kitchen gardenn
Foto: Charlotte Snebæk Poulsen

For English: see below

ANLÆGGELSE AF MARGRETHES KØKKENHAVE PÅ KRINGSMINDE MUSEUMSGÅRD

Projektleder Charlotte Snebæk Poulsen og andre lokale Frøsamlere har skabt en køkkenhave ud fra havekonsulenten Margrethe Hvids ideer, som hun udbredte i 1930’erne og under 2. Verdenskrig. Hun var en farverig dame, der røg cigar og kørte motorcykel – og instruerede den moderne husmor i selvforsyning. I haven fremviser Frøsamlerne grøntsagssorter fra tiden og forklarer om sorter, sortsbevaring, giver info om den historiske have og om Frøsamlerne på infotavler.

Se infotavler fra projektet her

I forbindelse med projektet blev afholdt:

• Et kursus i frøsamling for museets ansatte og frivillige og andre interesserede med Frøsamler Vivi Logan 5. marts 2022.
  • Et foredrag om baggrunden for projektet, Margrethe Hvid Jakobsens bog Køkkenurter fra 1943, hendes arbejde som havekonsulent og plantesorterne i køkkenhaven med Frøsamler Svend Erik Nielsen 27. april 2022.

Artikler og interviews:

• Charlotte Snebæk Poulsen har skrevet en artikel om haveprojektet til Frøsamlernyt #3, som du kan læse her.
  • Her kan du høre et interview med Charlotte. Interviewet er optaget til Radio Mælkebøtten, lokalradio i Fredericia, i anledning af arrangementet Jordbær og Honning, 12. juni 2021, og interviewer er Ewald Lauridsen

Køkkenhaven blev desuden vist frem med aktiviteter ved flere arrangementer på museet:

• Indvielse af køkkenhaven med Fredericias borgmester og museumslederen
  • Jordbær og Honning, 12. juni 2021 og 11. juni 2022.
  • Frø-pop-up 16. juli 2021 med bytte af frø og planter. Charlotte Poulsen holdt et mini-kursus i frørensning.
  • Høstdag 14. august 2021 med rundvisning i haven og smagsprøver fra Margrethe Hvid og Sigrid Kroghs bog, som haven er designet efter. Se museets reklame for dagenher
  •  Røddernes Dag 20. oktober 2021 med fremvisning af efterårsafgrøderne i Margrethes Køkkenhave, smagsprøver fra Margrethe Hvid og Sigrid Kroghs bog og salg af frø fra Frøsamlerne

ESTABLISHING 'MARGRETHES KITCHENGARDEN' AT KRINGSMINDE MUSEUM

Kringsminde Museum (open-air museum) (DK) in Egeskov village is an open-air museum placed in original buildings from the 18. Century. It is part of Fredericia Museum in Jutland and owned by the municipality since 1975. The old farmhouse and the surrounding garden and fields are exhibiting items and plants, and hosting activities illustrating agricultural history from 1850 to 1950. Examples are teaching children (5 years old) life on a Danish farm from 1920 to 1940, school gardens (4H) for children up to 15 years, and a one-week cooking school during summer (4H) for children 8 to 12 years.
The museum has more than 100 volunteers working with historic clothes, food, farm animals, brewing, gardening, etc., and they have collaborated with the Danish Seed Savers for some years on e.g. seed markets and courses in seed saving.

Project manager Charlotte Snebæk Poulsen and other local members of the Danish Seed Savers have established a kitchen garden from the garden consultant Margrethe Hvid's ideas. As the first female garden consultant she taught and communicated about gardening for the Danish housewife in the 1930ies and during Second World War. She was a very special woman. She smoked cigar and rode a motorbike ... while instructing Danish housewives in gardening, self sufficiency and empowerment. In 1943 she wrote a book about gardening and and healthy food from garden vegetables.

In 'Margrethes Kitchengarden' at Kringsminde Museum the Danish Seed Savers grow varieties of vegetables from the book and show boards that explain about Danish varieties from the 1940ies, the history of Margrethe Hvid and her garden work, and the Danish Seed Savers.

See infoboards from the project (in Danish) above.

Two courses were part of the project. Read about the courses in English here:

• A course in seed saving for museum co-workers, volunteers, and others interested with Seed Saver Vivi Logan on 5. Marts 2022.
  • A talk about the background for the projectMargrethe Hvid's book from 1943, her work as a garden consultant, and the varieties in the kitchengarden with Seed Saver Svend Erik Nielsen on 27. April 2022.

Margrethes Køkkenhave i august 2021. Foto: Susanne Lind Nielsen