Fra Frø til Fad

2019-2021 - et nordisk projekt med frøsamlere i Norge og Sverige
  • Projektleder: Louise Windfeldt
  • Status: Projektet løber 2019-2021.
  • Finansiering: Projektet er fuldt finansieret af Nordisk Ministerråd (520.000 kr.)
  • Frøsamlernes udbytte af projektet: Opformering, fremvisning og smagning af Frøsamlernes planter, kurser i frøformering af fremmedbestøvede planter, samarbejde med de andre skandinaviske frøsamlerorganisationer, fælles webbaseret planteleksikon.

De skandinaviske frøsamlerorganisationer: Frøsamlerne (DK), KVANN (NO) og SESAM (SE) fik i efteråret 2019 en bevilling fra ”Ny Nordisk Mad” puljen i Nordisk Ministerråd. Den skal vi bruge på at undersøge, beskrive, opdyrke og udbrede nogle af foreningernes grønsagssorter. I Danmark har vi valgt at arbejde med Lollandske rosiner, Maries høje ært, Kjems pea bean, Læsøløg og Amager hvidkål. I Norge arbejder de med Jærært, Målselvnepe, Seiersløk, Shetlandskål og Pensilbønne, og i Sverige er det gråärt Solleröärt, bondböna Arne, buskböna Signe, skålrova Härjedalsk skålrova og korova Korova från Värmland.

Vi arbejder tæt sammen med restauranter og museer. I Danmark har vi allerede leveret Læsøløg og Lollandske rosiner til Restaurant Alchemist, der har prøvet dem af i af i deres smagslaboratorium: ’Taste Lab’. Det er der kommet to opskrifter ud af, og i august kunne børn, der deltog i Copenhagen Cookings ’Smag på Refshalevej’, lave deres egen pølse med Læsøløg. Lollandske rosiner indgår nu i restaurantens ’Smagsvæg’ sammen med over 1000 andre råvarer. De skal være med til at udvide gæsternes viden om mad og øge bevidstheden om madkultur i de kommende generationer.

Købstadsmuseet Den Gamle By begyndte i 2019 at dyrke stammer af den fine historiske Amagerkål, som de viser frem for deres besøgende. Næste år vil museet og Frøsamlerne i fællesskab kunne holde kurser i frøavl af fremmedbestøvere med Amagerkål som eksempel. Vi følger kurserne op med rådgivning og assistance til dem, der har mod på at avle hvidkålsfrø eller andre fremmedbestøvede. Desuden sørger vi for, at der vil være frø til dem, der blot vil dyrke hvidkålen.

Vi arbejder for tiden på at få projektets hjemmeside op at stå, så vi kan dele både plantebeskrivelser og opskrifter, arrangementer og meget mere. I 2020 får vi brug for jeres hjælp til at opdyrke nogle af de danske sorter, men det skal I nok høre mere om. Ikke mindst på Årsmødet i marts 2020, hvor vi vil præsentere det nye projekt med dyrkning af Amagerkål.

Du kan læse lidt mere om baggrunden for projekt "Frø til Fad" her.